Klachtenregeling
INLEIDING
Safegroup wil jou de beste mogelijke opvang en begeleiding bieden. Helaas gaat er soms toch iets mis of lopen de zaken niet zoals je dat had verwacht. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de woonruimte, begeleiding of technische zaken. Ben je ontevreden of heb je verbeterpunten? Laat het ons weten. Jouw advies helpt ons in het verbeteren van ons werk.
HOE KUN JE JE ONVREDE EN VERBETERPUNTEN BESPREEKBAAR MAKEN?
1. Bespreek je onvrede met ons
De betrokken medewerker gaat graag met je in gesprek. Een rustig, open en eerlijk gesprek zorgt vaak al snel voor een goede oplossing.
2. Ondersteuning bij het bespreken van je klacht
Soms kan het lastig zijn om de klacht met de betrokken medewerker te bespreken. Je kunt de klacht ook bespreekbaar maken bij de cliëntenvertrouwenspersoon van Zorgbelang Brabant. De onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon gaat samen met jou in gesprek en kijkt of er een oplossing mogelijk is. Soms kan de vertrouwenspersoon ook voorstellen om samen met jou en de betrokken medewerker in gesprek te gaan. Ook kan de vertrouwenspersoon je helpen bij het indienen van een klacht.
Website: https://zorgbelang-brabant.nl/
Telefoonnummer: 013 – 594 21 70
Jeugdstem is er voor jongeren, ouders en pleegouders die te maken hebben met begeleiding vanuit de Jeugdwet.
Website: https://jeugdstem.nl/
Telefoonnummer: 088 – 555 10 00
3. Een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris of klachtencommissie
Wanneer je niet tevreden bent over de eerste 2 stappen, kun je een officiële klacht indienen bij het centraal bureau klachtenmanagement in de zorg (CBKZ).
Website: https://cbkz.nl/
Telefoonnummer: 0183 – 68 28 29
4. Een klacht indienen bij het Klachtenloket Zorg
Je kunt een vraag of klacht voorleggen aan het onafhankelijke Klachtenloket Zorg. Zij bieden gratis informatie, advies en/ of een bemiddeling om tot een oplossing te komen. Ook kunnen zij je helpen met het indienen van een klacht.
Website: https://www.degeschillencommissiezorg.nl/klachtenloket-zorg/
Telefoonnummer: 070 – 310 53 92
5. Een klacht indienen bij de Geschillencommissie
Het is ook mogelijk om een klacht indienen bij de externe en onafhankelijke Geschillencommissie Zorg Algemeen. De klacht wordt dan ‘een geschil’. Een onpartijdige, deskundige commissie beoordeelt het geschil en je ontvangt een bindende uitspraak. Dat betekent dat iedereen zich aan de uitspraak moeten houden.
Website: https://www.degeschillencommissiezorg.nl/
Telefoonnummer: 070 – 310 53 71
GEHEIMHOUDINGSPLICHT
Voor alle betrokkenen bij een klachtenprocedure geldt een geheimhoudingsplicht van de vertrouwelijke gegevens die bij de behandeling van de klacht gebruikt zijn. Wij registreren de in- en externe klachten en verwerken de klachten jaarlijks anoniem in een verslag.